Sunday 8 December 2013

Tertipu?

Pernah tak you all dapat sms yang mengujakan...seperti ini:


Mengujakan kan? 

Reaksi i yang pertama adalah menghubungi nombor yang tertera untuk dapatkan kepastian. Sayangnya panggilan tidak bersambut.

Seterusnya, i curi masa melawat ke laman web Shell (M) Berhad seperti alamat url yang disertakan dalam message ini. Memang sah, ada gambar pemenang dengan mock check RM20K. Nampak real. I terus selongkar laman web untuk semak dan dapatkan maklumat lanjut. Pelik...

Selepas itu, i google laman web Shell (M) Berhad. Berbeza laman web nya. I explore semua maklumat dalam laman web dan terjumpa, pemakluman tentang aduan penipuan, kewujudan laman web palsu dan sebagainya. Akhir sekali, i terbaca pemakluman yang mengatakan jika ada sebarang pertandingan, nama pemenang akan dipapar di suratkhabar utama dan pemenang tidak akan dihubungi melalui sms.

Hmmmm...macam2 cara orang nak menipu. Sehingga i share kisah ini dalam blog ini, sms yang berkenaan masih i simpan. Selepas ini, boleh la i delete.

Macam2 sampah masuk dalam message box! Di mana agaknya letaknya hak privasi nombor telefon kita ye?

Anyway...sama la macam i paparkan the whole number penghantar sms itu di sini...so that people know this number is belonging to some cheaters/scammers/opportunists!

No comments:

Post a Comment