Tuesday, 29 November 2016

Kerja dalam cuti

Assalam and good morning.

The day is not starting as brightly today. I mean, the sun is not shining. There is an overcast shadow on the sky. The day is certainly gloomy. I normally enjoy the quietness of the campus as everyone seems to be away...taking some breaks from the routine. I wish I could enjoy the day.

Once again today, I had a peep into FB. It so happened that the notification kept popping up at the corner of the screen that I can not resisted opening. As I scrolled through, I noticed many of my friends are away from Malaysia now. Some went for holidays and some went for umrah. How nice to be able to do all those. I am terribly jealous of them. Here I am, recorded as 'on leave' aka 'cuti rehat' but, sitting here in the office. And there are strong reasons that I cannot be like my friends.

Anyway, I plan to finish off grading those written assignments I made students do before they went off for their break. There are a total of 300 written assignments x 2000 words to start with. Padan muka Rozzana. But, after 2 days, Alhamdulillah, slowly and meticulously I managed to finish half the load. I tell you, it is not easy to read some of them. In fact, there are a few which I refused to continue reading and hence no grade were given. These students will have to re-do their work or risks failing the task. And then I have problem trusting the originality of their works. Urgh...

If I were staying at home, I have nothing better to do than succumbing to the alluring call of my bed. And yes, what a bliss to just lie and sleep away all the stresses of life.

Well, no more proscratination Rozzana! Back to reality. Have to complete executing the plan now.

Have a good cuti friends!

Friday, 25 November 2016

Tak boleh ke?

Assalam and morning.

Kata orang, didikan bermula dari rumah. Anda setuju? Ana setuju...dan ini coretan Ana kali ini.

Mula-mula, jom kita reflek masa kita sekolah dulu...

Ada tak ibu ayah kita dulu berpesan: kat sekolah tu, hormat la dengan cikgu, jangan melawan, nanti kalau tak, tak berkat ilmu tu nanti? Pernahkah ibu ayah kita pesan: kalau cikgu tu suruh buat sesuatu, kata, tak nak, ibu ayah saya tak pernah suruh pun? Atau, kalau cikgu marah sebab tak nak berdiri atas kerusi, bagi tahu ibu/ayah, nanti pandai la ibu/ayah ajar cikgu tu? Yang mana satu yang kita ajar anak-anak kita?

Apabila anak-anak diminta bersihkan tempat persekitaran mereka belajar, salah ke? Bukan kita pun pernah buat tu semua ke masa kita sekolah dulu? Membersihkan persekitaran belajar seperti memadam papan hitam/whiteboard, menyapu sampah dalam kelas dan menyusun meja kerusi, bukan ke perkara biasa ke di mana-mana sekolah pun?  Hatta di sekolah berasrama elit sekalipun. Pernahkah anda terfikir bahawa semua tu adalah sebahagian daripada pembelajaran. Soft skill kot. Jaga kebersihan, kerjasama, toleransi, komunikasi, muafakat, serba boleh. Termasuk menanam kemahiran boleh merancang dan mengelola. Pemikiran aras tinggi tu...Apabila mereka membuat duty roster membersih kelas, itu bukan ke kebolehan merancang? Bila salah seorang diminta menjadi ketua dalam tugasan harian membersih kelas, bukan ke itu kebolehan mengelola? Bukankah semua ini diperlukan dalam sektor pekerjaan sekarang? Tak kan la nak dipupuk masa di universiti kot? Bukankah melentur buluh mesti dari rebungnya? Semua ini pembelajaran informal tapi bernilai tinggi.

Jadi apa masalah kalau anak-anak kita diminta bersihkan kawasan sekolah, mencuci tandas, menanam pokok, membuang sampah sarap? Membahayakan kesihatan ke buat semua tu? Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu dan bajet sektor pendidikan yang dipotong dan tidak diutamakan, agak-agak, sekolah boleh tanggung ke kos maintenance? Setakat kudrat sedikit tu, kita nak berkira ke? Guru-guru juga ke yang anda expect buat semua tu? Masuk akal ke?

Terutama bab kebersihan tandas. Tandas kotor kita jijik kan? Jadi, apa salah kalau anak-anak kita belajar erti tanggung jawab, jaga kebersihan tandas bersama? Kata anda: Alaaa...kat rumah pun anak aku tak basuh tandas. Salah siapa? Kenapa tak minta anak basuh tandas bilik masing-masing? Bibik ada? Tapi apa salah ajar anak supaya lebih bertanggungjawab terhadap diri sendiri? Kalau dah biasa buat, apa salah extend sikap ini ke sekolah atau ke mana-mana tandas awam? Jangan la ajar anak: tak pe, biar ibu buat. Seronok ke kita penatkan diri sampai macam tu? Even kalau anda suri rumah pun, bagi la peluang untuk anak berdikari dalam bab kebersihan ini.

Jadilah ibu ayah yang bertanggung jawab juga, sama-sama la mendidik anak. Learn to put ourselves in the teacher's shoe, be emphatic. Kalau kita tak mampu nak terapkan sifat kasih sayang, kerjasama, bertanggung jawab dan semua softskills lain tu, izinkan la guru-guru lakukannya untuk anda.

Hakikatnya, Ana pun ibu kepada 6 anak yang sedang belajar: 3 di universiti, 2 di sekolah menengah dan 1 di sekolah rendah. Sebagai ibu, memang la Ana mahukan yang terbaik untuk anak-anak Ana. walau di mana-mana sahaja mereka berada. Ana juga seorang guru. Di rumah, Ana guru kepada anak-anak sendiri dan kalau boleh, Ana nak anak-anak Ana lihat Ana sebagai good role model. Di tempat kerja pula, Ana guru kepada anak-anak orang lain juga. Dan Ana besar hati jika anak-anak didik Ana lihat Ana sebagai good role model mereka juga. Aamiin...










Thursday, 24 November 2016

Everything Happens For A Reason.

Assalam and morning.

Do you believe that everything happens for a reason? That in every happenings be it good or bad, there is something that we can learn? And when it is bad, there is always something good within it?

I have been in a very bad situation financially for more than 4 years now. All because I have made many wrong decisions and possibly too, despite my education, I am as gullible as anyone. And I also learnt the hard way that somewhere along the line, I must have forgotten to thank Allah for His endless gift to my life and so what happened to me is a strong reminder for me to not forget.

Now, what I want to share with you is, one goodness bestowed  upon me in my current situation.

Sometimes ago, I never thought that I will actually embark myself into doing small entrepreneurial thingy. At all. I looked at those who sell kuih especially with awe and jealousy because, I do not have the desire and aspiration nor the skill to make doughnut for example. But you know, when you are under duress, you tend to do your damnedest to lessen the situation. So that was what I exactly do.

So started from last year, just two months away from Ramadhan, I have started to involve myself with a little business. Thank you to my mother in law, who passed the knowledge to me a long time ago while I was still staying with her. A skill which I never thought will come in handy one day. With that, alhamdulillah, I managed to ease the burden a bit. Of course, that means sacrificing what I for so many years took for granted: my 'rest' time. The time from when I arrive home from work and before I go to sleep. So basically, my waking time is fully utilised nowadays and I can still rest my mind from the tense of the days work in office. The struggle is still a long way to go yet but thank you Allah, for this mercy, showing me a way to reduce my hardship.

I pray that soon, my dire situation will pass and become a history. And inshaaAllah I will never forget to always be thankful for whatever small rezq Allah bestow upon me and my family.

Wednesday, 23 November 2016

Sedihnya

Assalam and morning everyone

Pagi ni sempat jenguk FB. Sempat scroll through cerita ceriti dalam FB. Sempat tahan diri dari komen isu-isu semasa. Sempat menonton satu video yang dikongsi oleh seseorang berkaitan kekejaman penganut agama lain terhadap umat Islam. Sempat membaca berita tentang kejamnya penganut agama lain terhadap umat Islam. Hati tersentuh...air mata menitik. Sedih dengan apa yang berlaku. Tertanya di hati...mengapa dan di mana silap orang Islam?

Kalau ikut hati, banyak yang ingin Ana pos di FB tentang apa yang Ana fikir tentang banyak perkara yang berlaku berleluasa di mana2 di dunia. Tapi fikiran Ana tinggal dalam kotak kepala sahaja. Tak terkeluar dari keyboard, tak terluah di FB. Bukan tak kisah tetapi tidak mahu disalah erti.

Sedih apabila Rasulullah dituduh sebagai pedophile. Sedih apabila Al Quran dipijak-pijak, dilempar dengan najis berat, dituduh sebagai tulisan Rasulullah dan pengikutnya sedangkan Rasullulah adalah Rasul yang ummi. Sedih apabila Allah dituduh sebagai narcissistic. Sedih membaca hinaan the non-believers terhadap Islam agama keamanan. Sedih melihat tuduhan dan hina yang dilemparkan ke atas orang Islam.Sedih apabila telah diberi cahaya Islam kemudian menolak pemberian Allah ini demi semata-mata  mahukan keseronokan dunia dan kebebasan. Sedih dengan apa yang berlaku di Malaysia.

Lupakah kita kepada janji-janji Allah? Lupakah kita bahawa dunia ini hanya sementara?

Macam2 kesedihan yang Ana rasai. Kesemua kesedihan dirasai bersekali dengan keperitan hidup yang dialami ketika ini.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar. Moga diberi kekuatan untuk menempuhi kesemua cabaran ini Ya Allah.

Doa Ana untuk yang sudi membaca coretan Ana ini...semoga kita sentiasa dalam khusnul khatimahNya sehingga akhir hayat. Aamiin...

Friday, 30 September 2016

Ana tak pandai

Kenapa la tajuk entri Ana ni macam tu ye?

Sebenarnya sejak dua menjak ni, banyak sangat ilmu yang boleh diperoleh secepat memetik jari. Asal ada network, inshaaAllah semua ada. Dari ilmu nak buat kek sampai la nak buat bom. Dari ilmu dunia sampai la ilmu akhirat.

Kata orang, belajar biar la berguru.

Betul tu kan? Rasulullah yang ummi tu pun berguru. Hanya guru Rasulullah bukan calang2...terus dari Yang Maha Pencipta. Sungguhpun melalui perantaraan...ingat lagi tak kisah Rasulullah menerima wahyu pertama? "Bacalah. Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan..." Surah Al Alaq.

Okey, so apa isunya?

Isunya...bolehkah kita ambil terus ilmu dari sumber internet atau buku contohnya?

Satu hari tu Ana jumpa kat FB satu video menunjukkan tata cara duduk antara dua sujud. Bila Ana tunjuk kat suami, dia kata...belajar mesti berguru...kat surau tu imam pun tak tegur...
Hmmmm...

Pas tu pulak, ada kawan yang berguru, bila Ana sebut pasal ada guru lain, kawan ni tanya pulak sampai mana ilmu guru lain ni...pulak!

Sepertinya berguru salah tak berguru salah...

Baru2 ni pula baca di FB sekali lagi tentang kupasan seorang yang berilmu tentang kecelaruan pandangan dan pegangan tentang hukum hakam agama Islam. Memang panjang berjela kupasan beliau. Memang sah jelas keilmuan ilmuwan ini. Dan Ana mengikut akal fikiran dan kefahaman yang ada bersetuju dengan apa yang dikupaskan.

Kadang ada perkara yang di luar kemampuan akal kita untuk terus difikirkan. Kita serah la pada yang lebih arif memutuskan.

Kadang ada perkara yang kita boleh fikirkan sendiri dan berdasarkan sedikit ilmu yang ada, dan logik kita putuskan sendiri hendak menerima atau tidak.

Yang penting jangan sampai lari dari akidah. Ini bab agama la ye...

Hidup di zaman serba canggih ini, banyaknya maklumat diterima dari berbagai sumber sehingga ada yang mengelirukan. Dan kerana itu, ia boleh dijadikan propaganda untuk menyeleweng kefahaman serta menggoyah kepercayaan.

Allahuakbar...mohon Allah lindungi kita semua dari lari dari landasan yang sepatutnya. Berdoalah dengan Al Fatihah sentiasa...

Itulah yang Ana boleh simpulkan...sebab Ana tak pandai...

Thursday, 29 September 2016

Kisah Cici pula

Haaa...kalau sebelum ni Ana citer pasal Ciki, kali ni Ana nak citer pasal Cici pulak.

Cici adalah kucing jantan Farsi yang diberi oleh seorang jiran. Warnanya hitam, bermata hijau kekuningan. Masa Cici diserahkan ke rumah, di rumah sudah ada Ciki. Masa suami ambil Cici, Ana orang paling tak setuju. Sebab masa tu, Ciki pun baru suam2 kuku Ana suka. So, Ana minta supaya Cici diletakkan dalam sangkar di luar rumah. Masa tu Cici baru berumur dalam 4 bulan rasanya.

Walaupun Cici tidak dibenarkan masuk ke rumah, Ana selalu periksa makanan dan minuman Cici. Pastikan sangkar bersih dan bertutup semasa hujan atau terlindung oleh matahari.

Bila Ana tiada di rumah, suami akan keluarkan Cici dan masukkan dalam rumah. Bila Ana di rumah, Cici langsung tiada peluang untuk ke dalam rumah. (ish! teruknya manusia bernama Ana ni).

Tapi akhirnya jadi kasihan pada Cici bila suami maklumkan yang mulut Cici cedera dan ada semut gigit mulut Cici. Kamalia yang ubatkan Cici dengan menyapukan minyak gamat pada luka2 di mulut Cici. Mulai saat itu, Cici tinggal dalam rumah. Cuma kali ini, sangkar Cici duduk dalam rumah dan bila malam Cici dikurung. Nak elak Cici buang air merata pada malam hari. Waktu siang, suami akan letak Cici dalam bilik air untuk buang air.

Taaaapi...Cici pulak beberapa kali buang air atas katil. Kat bilik tidur Ana, kat bilik anak2 dan katil yang disediakan untuk tetamu. Mengamuk ler Ana sebab asyik kena bersihkan najis Cici. Anak2 pulak buat dek je bila Cici dah buat hal. Dalam Ana mengamuk tu, Ana terus bagitau suami, tak mo dah kat Cici. Bagi la Cici kat sesiapa yang nak kucing. Fatin pulak mengadu kat kawan yang suka bela kucing. Baru la tau...rupa2nya, kucing Farsi ni bila nak buang air, nak tempat yang lembut. Ler,,,,kisahnya...Bila Ana marah2 minta suami buang Cici sebelum Ana balik keje hari tu, cepat2 suami belikan pasir. Sungguh la...Cici terus behave, buang air kecil dan besar dalam pasir.

Memandangkan kucing Farsi ni manja dan perlu dijaga supaya tidak berpenyakit, Ana dan fatin sama2 bawa Cici dan Ciki untuk mendapat suntikan vaksin. Semua Fatin belanja. Sebab Cici dan Ciki lain jantina, memang sokmo la main kejar2. Nak jadi cerita, Cici berjaya buntingkan Ciki sebelum sempat kami mandulkan kedua-duanya. Anak2 Ciki? Bulu anak2 Ciki dan Cici yang 5 ekor semuanya adalah dari warna putih ke kelabu gelap. Tak de seekor pun hitam macam Cici.

Cici kini tinggal kenangan. Selepas lebih setahun Cici yang Ana panggil, 'My Handsome Boy' akhirnya pergi untuk selamanya. Sedihnya hati tidak terperi sebab, Ana sudah sangat sayangkan Cici dan dialah yang pertama Ana cari setiap kali balik dari kerja. Sebelum tidur, dialah juga yang Ana cari untuk dipeluk2. Bila bangun pagi pula, Cici la yang pertama datang menggesel kaki dan menemankan Ana solat.

Semoga hendaknya bertemu semula dengan Cici di sana kelak...

Kisah Ciki

Kali ini, Ana nak share citer pasal kucing yang kini menjadi kesayangan di rumah.

Sebelum itu Ana nak ceritakan bahawa sebelum kehadiran kucing di rumah, anak2 Ana termasuk Ana juga tidak gemarkan kucing kecuali si bongsu, Kamalia. Malahan, anak2 Ana bila dihampiri kucing, masing-masing akan melarikan diri sambil menjerit2. Geli, kata mereka.

Kat belakang rumah pula selalu ada aje kucing2 terbiar lepak2 sambil minta makanan. Antara kucing yang datang tu adalah seekor kucing betina yang Kamalia suka. Walaupun Ana selalu larang Kamalia dari membawa kucing masuk rumah tapi Kamalia selalu je sorok2 bawa kucing putih tu masuk. Akhirnya, Ana akur dengan kehendak Kamalia apabila dapati kucing tersebut sangat baik dan nampak bersih. Kamalia namakan kucing tu Olaf sebab bulunya yang putih bersih. Masa tu, Kamalia dan Husna sahaja yang rajin main2 dengan Olaf. Apabila Ana tahu yang Olaf sedang mengandung, Ana maklumkan kepada Kamalia dan Husna, kena sediakan tempat untuk beranak. Kalau tak nanti Olaf akan cari tempat sendiri dalam rumah untuk lahirkan anak.

Sungguh la apa yang Ana bagitau Kamalia dan Husna. Olaf lahirkan 5 ekor kucing comel di bawah katil. Disebabkan Ana tak gemar kucing so Ana tak benarkan kucing tu bersepah2. So Ana sediakan kotak dan letak kucing di garaj kereta. Akibatnya, kucing tua jantan telah cederakan anak2 Olaf. Hanya seekor sahaja yang terselamat kerana Olaf sempat sorokkannya. Pada ketika, Allah...Ana turut berasa sedih sebab biarkan kucing tu dalam bahaya. Maklum la Ana pun tak tahu bahawa kucing jantan akan baham anak kucing.

Bermula dari saat itulah, baharu anak2 perempuan Ana yang lain belajar menyayangi kucing. Apabila mereka menyaksikan cedera yang dialami anak2 kucing tersebut dan bagaimana siksa setiap seekor menahan sakit. Fatin yang memang paling tak suka kucing siap menangis apabila melihat betapa sakitnya anak2 kucing yang cedera tu. Lepas seekor, seekor mati. Berlinang2 airmata anak2 perempuan Ana menanam jasad anak2 kucing tu.

Kini tinggallah seekor, yang paling buruk warnanya dan betina jantinanya. Yang mati semua jantan belaka dan mempunyai warna bulu yang lebih cantik berbanding yang betina. Yang seekor ini, suami Ana namakan Ciki. Fatin lah yang menjaga Ciki sungguhpun Kamalia yang paling sayang kucing. Fatin la yang toilet train Ciki sehingga Ciki pandai buang air dalam bilik air. Mula2 tu Fatin siap cebokkan Ciki...hahahaha. Sekarang Ciki dah berusia hampir dua tahun (bukan umur sebenar kucing). Ciki menjadi kucing kesayangan dan direbut2 oleh anak2 perempuan semua. Hehehehe...Ana pun dah jadi sayang kat Ciki...