Wednesday 3 October 2012

Tidur awal, bangun awal

Inilah perangai i sekarang. Lepas Isyak je...kabooommmm...terus je i nyenyak tidur. Ini akibat keletihan melampau sejak dua menjak ni. I kunci jam kul 3 am. Bila tersedar, kira berapa lama masa i dah tidur dan fikir apa i nak buat pagi2 buta tu. Bila masa tidur dah sampai 7 jam, i bergegas bangun, turun ke bawah, masak air, jengok2 kat dapur kalau ada apa2 nak dimasak. Ini untuk elakkan mata dari terus rasa mengantuk.

Pas tu baru la on kan lap top dan internet, buat la apa nak buat. 

Kebiasaan, i akan baca email, respon email, atau jenguk i-class students ePJJ. Atau, i selesaikan kerja yang tak selesai, jika dapat diselesaikan. Biasanya waktu pagi begini, rasa refresh, dan jika i menulis, idea lebih baik dari sebelum tidur.

Sebenar, i dah lama tinggalkan kebiasaan seperti ini. Beberapa tahun yang lepas, rutin tidur awal dan bangun awal ni perkara biasa. dan i tak perlukan jam untuk bangunkan i. otomatik, pukul 2.30 atau 3.00, i dah tersedar dan mula membaca.

Sekarang ni nak dimulakan semula semangat dan rutin ini. Harapan i, agar i dapat buat apa yang i selalu tangguhkan selama ini.

So kawan2...apa rutin you ye?

No comments:

Post a Comment