Monday 22 April 2013

Redang Island Part i

Hello....rasa berkurun sejak last i update blog i ni...seperti biasa, bila i tak dapat nak update, maksudnya, i 'terkurang' masa la tu.

Okay, kali ini i nak cerita sedikit kisah i di Pulau Redang Terengganu. I ke sana bersama kawan-kawan pejabat kerana aktiviti team building. Kali pertama i join department i untuk aktiviti serupa adalah hampir 3 tahun yang lepas. Masa tu i baru je join department ni dan aktiviti dibuat di Langkawi. Masa tu, i malu2 kucing...almaklum, baru masuk department baru la katakan...

Kali ini apabila big bos announce aktiviti di Pulau Redang...wahhhhh...seronok rasa hati. Pertama kali i ke sana adalah pada tahun 1988, masa i berada di tahun pertama ijazah pertama. Sampai sekarang i masih terkenang akan cerita di Pulau Redang. Masa tu, belum ada sebarang rumah2 peranginan di sana. Masa tu kami, i ingat dalam 15 - 20 orang sahaja ahli rombongan ke Pulau Redang. Kami tinggal di atas 'rumah air'. Memang serba natural tau...apabila air pasang, kelihatan ikan2 berenang2 di bawah rumah. Waktu malam, boleh nampak ikan pari berenang2 di bawah jeti. Memang pada masa itu, Pulau Redang masih sangat 'virgin'. Belum ramai pengunjung.

Itulah kali pertama i belajar snorkle. Pada ketika itu, pensyarah yang bersama kami adalah experienced, registered divers. Sorang pensyarah tempatan dan seorang lagi pensyarah yang datang khas dari Britain. Semasa bersnorkle, mereka menunjukkan kepada i, ikan jerung saiz kecil yang berenang di dekat tempat i snorkle. Panik sebentar i dibuatnya. Tenang apabila pensyarah memberitahu, ikan itu tidak akan menyerang i...hehehe...

Ada sedikit perbezaan pengalaman i snorkle pada tahun 1988 dengan yang berlaku baru2 ini April 20 2013. Bagaimanapun, Pulau Redang masih ada pemandangan yang cantik seperti ini:





Air yang biru dan jernih, pasir yang putih bersih...indah, cukup indah....terasa seperti nak ke sana lagi, bersantai, melupakan kesibukan kerja.

You all dah ke sana ke? Kalau belum, jemputlah ke Pulau Redang...insyaAllah hati tenang melihat keindahan yang ada.

No comments:

Post a Comment