Tuesday 4 September 2012

Macam nak muntah rasa tekak..

Ehhh...jangan silap sangka dengan tajuk tu. I saja je buat gimik tau!

Sebenarnya i nak bercerita pasal pengalaman perjalanan i ke Fraser's Hill. Mungkin orang lain dah banyak kali naik ke Fraser's Hill, tapi i baru hari ini (4 September 2012) pertama kali ke Fraser's Hill. Bukan jauh sangat rupanya Fraser's Hill dari rumah i...hanya dalam 3 jam perjalanan termasuk mendaki bukit.

Kenapa i rasa macam nak muntah? Laluan pendakian tu...aduhai...sikit lebih kurang jugak lah macam ke Cameroon Highlands melalui Tapah cuma i rasa, yang ini, lagi hebat. Sebab...laluan bengkang bengkok melalui lereng bukit tu seperti ular kena palu beberapa kali. Berbelok2 hebat dan jarak antara satu belok dengan yang lain sangat dekat. Ngeri i bayangkan bas yang menaiki Fraser's Hill.

I datang menggunakan kenderaan pejabat. Jadi ada lah pemandu yang tolong hantar i. Kawan2 i yang lain menaiki bas. So i bayangkan bagaimana ngeri perjalanan mereka. Bayangkan lah, bas panjang dan tinggi, melalui laluan sempit dengan dahan-dahan pokok atau batang buluh ada yang merentangi jalan. Kawan i beritahu i, ada ketika, salah seorang dari mereka terpaksa turun dari bas dan memberi panduan pergerakan bas untuk melepasi selekoh tajam. Bahkan, mereka kata, bas yang mereka naiki mempunyai kesan calar panjang sepanjang badan bas akibat terpaksa merempuh dahan pokok yang merentangi jalan.

Balik dari sini nanti i akan turut menaiki bas...menuruni lereng bukit. I tak pasti samada i nak pejam mata sepanjang perjalanan atau nak buka mata seluas-luas supaya i sedar semua yang berlaku.

Terlintas di fikiran i, siapa aje lah yang sanggup berulang alik ke Fraser's Hill?

No comments:

Post a Comment