Thursday 28 March 2013

Jom sama2 membaca!

Memang masyarakat kita ni masyarakat yang kurang membaca. Ada yang tak setuju ke dengan pandangan i ni? Maaf ye jika kurang setuju. Tapi hakikatnya begitulah.

I bukan nak kata diri i ni bagus. Tapi i memang suka membaca. Apa2 sahajalah yang i rasa menarik i baca. Masa i kecik2 dulu, mak i selalu aje bising bila dia nampak i membaca, especially bila i tak siap kemas rumah lagi. Kata mak,' tu Ana bila dah jumpa kitab.....' Kadang bahan bacaan i ni hanyalah secebis kertas surat khabar pembeungkus makanan. Tapi masa tu, memang i tak punya banyak bahan bacaan. Perpustakaan adalah tempat yang i paaaaling suka!

Bila i dah ada duit sendiri, masa belajar dulu (bukan duit sendiri pun, duit biasiswa aje), banyak dari duit tu i spent untuk beli buku atau bahan bacaan. Bahkan, boyfriend i masa tu (husband i sekarang la...) bila nak berjumpa i mesti akan bawakan i majalah bulanan yang bersifat informasi. Banyak juga lah koleksi bacaan i. Cuma, pada masa itu, tumpuan membaca i adalah untuk kemahiran bahasa dan leisure dan adalah pengetahuan juga.

Sekarang ni, i belajar2 membaca perkara lebih serius...pasal motivasi la...pasal ilmu sains la...pasal pengurusan la...bacaan orang dewasa la lebih kurang. Tapi masih juga untuk kemahiran bahasa, i baca buku2 cerita juga.

Antara bahan bacaan i sekarang....chewahhh...



Serious kan i? Ni belum termasuk buku2 cerita lagi...Jom la kita baca buku banyak2. Membaca kan jambatan ilmu...

No comments:

Post a Comment